April 3, 2018

October 11, 2017

Please reload

Recente berichten
Uitgelichte berichten

Een helpende hand

3 Nov 2015

 

De grijze badjas ging uit (niet letterlijk deze keer) en zodoende kwam ik per toeval in contact met een Amerikaanse collega, juist toen ik wat drinken wilde halen. In mijn kwaliteitskrant had eerdaags een stukje gestaan met aanbevelingen over hoe een gesprekje met een collega bij de koffieautomaat aan te knopen. Een ervan was: ‘Wees niet bang voor een suffe openingszin’. Inkoppertje dus? Aldus vervolgde ik na indringend oogcontact nerveus met: “Vind jij de koffie uit de automaat ook zo smerig?”. Lachend wees vervolgens de roodharige bebrilde vrouw van een jaar of veertig naar mijn beker, en zei: “Maar je hebt net warm water getapt”. “Daarom dus.” antwoordde ik schuchter en het ijs was gebroken. We hadden een gesprek.

 

Enfin de dame in kwestie komt zo echt aan het woord want ze heeft me na ons onderhoud een mail geschreven die ik hieronder, met haar medeweten, presenteer. Ik had haar verteld over …ach laat ik de mail maar voor zich spreken… Op bepaalde plekken heb ik het van Amerikanismen doorspekte Nederlands nog proberen te verbeteren.

 

Een mail

 

Dear MC,                                                   

 

Tot gisteren was je me nog nooit opgevallen. Maar toen ik je bij de koffiecorner sprak en jij me diep in de ogen keek kon ik niet om je heen. Ik dacht altijd dat jullie soort mensen, sorry voor deze woorden, alleen maar over diepzinnige onderwerpen konden praten. I mean, onbegrijpelijke wiskundige modellen en zo. Maar daar heb ik niets van gemerkt.

 

[…]

 

Je vertelde me over het project waar je inzit en dat je het moeilijk vond om collega’s van andere afdelingen mee te krijgen met jullie ideeën. Alsof je een andere taal spreekt, zei je nog.

 

Nu kan ik je zeggen dat ik dat natuurlijk ook heb gehad toen ik hier in Nederland kwam te werken.

 

Ook ik had er in het begin last van met mensen op de juiste wijze te communiceren in de taal van mijn man (Nederlands). Toch denk ik zelf echter dat het niet zozeer de taal is maar ook dat je na moet gaan wat de ander wil en op welke wijze hij of zij informatie van je verlangt.

 

Kortom vragen dus…!! Dat wilde ik je nog meegeven.

 

Wanneer zijn jullie trouwens klaar en is het doel bereikt?
Je leest in onze branche veel over kredietbeoordelingen triple A, A+, A- etc. Geldt iets dergelijks ook voor jullie? Beoordeel je jezelf of de trainers of je leidinggevende, wanneer je het predicaat ‘Ontwikkelde specialist’ mag dragen? Succes en tot nog eens.

 

Kind regards,

 

Carima Purst

 

Vooruit

 

Ik heb niet per mail gereageerd. Ik belde haar meteen op om haar te bedanken. Haar personalia waren snel te vinden. Er stond bij haar profiel op ons bedrijfsnetwerk ook allerlei informatie over haar. Om niet te zeggen een waslijst. Bij mij staat er eigenlijk alleen mijn functie en telefoonnummer.

Maar goed. Carima stelde wel goede vragen. Ja, wanneer ben ik er? En de tips? Ja, daar kon ik ook wel wat mee. Maar waarom heb ik die nooit eerder gehoord, en kon ik daar zélf niet opkomen? Laat ik niet als Orpheus terugkijken, dat liep niet goed af. Ook niet naar mijn niet zo jofele openingszin die blijkbaar toch effectief was. Laat ik verder maar vooruit kijken. Ja, vooruit.

 

MC

Share on Facebook
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
CONTACT GEGEVENS

Door je in te schrijven ga je akkoord met het privacyreglement

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

Specialist Development B.V.

Hogestraat 14, 6953 AS Dieren.  

0313-750914

KvK: 30169842

 © 2017 Specialist Development             Privacyreglement           Algemene voorwaarden

Door je in te schrijven ga je akkoord met het privacyreglement